Friday, September 28, 2007


















Hero

Jeg har sett denne filmen før, men fikk vel egentlig ikke med meg så mye den første gangen, men dette er ikke et dårlig stykke film, ikke i det hele tatt.

Nameless (Jet Li) som han heter har klart å drepe tre leiemordere som har prøvd å ta livet av den kinesiske keiseren, og får da møte keiseren personlig. Jeg skal ikke si så mye mer, da det ville har røpet mye av poenget med hele filmen.

I Asia har de en greie som ikke vi har så mye greie på her i Vesten, det kalles "ære". Det settes veldig høyt, høyere enn livet, og dør man med æren i behold er det bedre enn å leve uten. Jeg får stor respekt for deres måte å se på dette fenomenet på, selv om jeg ikke har noen tro på at ære i dette livet er det eneste som spiller noen rolle. Men i deler av Asia har de også et helt annet syn på disiplin enn vi har her borte, noe som viser seg ikke bare i historiebøkene, men også i kampscenene i denne filmen - veldig god koreografi.

Det visuelle i "Hero" er en fryd for øyet, mye flott natur og pene sterke farger, enkelte ganger sitter jeg der helt målløs over naturen som fins der ute.

For å begrunne karakteren jeg velger å gi denne filmen, må jeg få legge til at "Hero" ikke akkurat er en film som fyker av gårde fra poeng til poeng, eller fra en god scene til neste - det går rett og slett for tregt noen ganger. Jeg er fullstendig klar over at kulturaspektet og forskjellen på Norge og Kina har en viss innvirkning på min higen etter mer handling, men samtidig er ikke jeg en som ønsker at en film skal få opp farta så lenge den beveger seg i en retning i moderat fart, men dette blir veldig stillestående til tider. Ikke misforstå meg, "Hero" er en flott film, men den har etter min mening sine svakheter.

Tommel opp.

No comments:

 
eXTReMe Tracker