Thursday, August 30, 2007


















El Laberinto del Fauno (Pans labyrint)

Jeg hadde hørt at denne filmen var verdt å sjekke ut, så da gjorde jeg det. Handlingen i "El Laberinto del Fauno" er lagt til Spania, og året er 1944. Ofelia blir med sin gravide mor for å bo hos Ofelias stefar, en fascistoffiser. På baksiden av huset til stefaren finner Ofelia en labyrint, en labyrint som leder henne inn i en annen verden. Hun får oppgaver av en faun, og hun kan ikke mislykkes, samtidig prøver den onde stefaren å holde skogen sin fri for opprørere.

Dette var egentlig en nokså fornøyelig filmopplevelse, og det er en veldig pen film, med pene bilder og pene farger. Jeg likte nok fantasidelen av filmen bedre enn "realiteten", og det er spennende å prøve å finne symbolikk i de forskjellige delene av "labyrintverdenen". Jeg syns allikevel det er et eller annet som mangler, historien virker på en måte litt liten, som om den kunne vært bredere og større. Jeg klarer ikke alltid å forklare hva jeg mener med slike utsagn, men jeg tror det i denne filmen har sammenheng med at omgivelsene foregikk på et begrenset område, altså at man ikke fikk se mye av hva som fantes rundt om i huset og rundt om i verdenen til denne faunen, samtidig som man ikke ble så godt kjent med de stedene man faktisk fikk se i filmen. Det er litt rart å tenke sånn, jeg vet, men det har med hele stemningen i filmen å gjøre, jeg følte ikke at den var fullstendig, som om den kunne ha vart lenger.

Til slutt må jeg si at jeg ikke skjønner hvorfor filmen heter "Pan's Labyrinth" på engelsk, da den heter "El Laberinto del Fauno" på spansk, altså "Faunens labyrint". Jaja, hvem vet?

Jeg er veldig veldig usikker på hvilken karakter jeg skal gi "El Laberinto del Fauno", jeg liker den på en måte ganske godt, samtidig som jeg ikke synes den var så bra. For 2 minutter siden hadde jeg gitt den en høyere karakter, men jeg velger å gi en meget sterk Tommel opp.

Kanskje jeg liker filmen bedre hvis jeg ser den en gang til - ikke det at jeg ikke likte den nå -, men får være litt tilbakeholden med de høyere karakterene for denne gang.

No comments:

 
eXTReMe Tracker