Tuesday, August 28, 2007


















Blood Diamond

Det er mye penger å hente i salg av diamanter, men ikke alle landene hvor diamantene faktisk blir utvunnet får noe utbytte av det. Smugling av diamanter er tydeligvis mer vanlig enn mange tror, og i "Blood Diamond" får vi et innblikk i diamanttrafikk ut av verdens fattigste land, Sierra Leone.

Danny Archer (Leonardo di Caprio) er en diamantsmugler og får nyss om en diamant i besittelse av Solomon Vandy (Djimon Hounsou). Mens Danny prøver å få mest mulig penger ut av konfliktene i Sierra Leone prøver Solomon bare å holde familien sin samlet, hvilket viser seg å være vanskelig. Vi følger jakten på diamanten og flukten fra både opprørsstyrker og det militære, og to menn med ulike verdier og syn på livet.

Jeg syns "Blood Diamond" var en meget bra film, og det gjøres et ikke så aller verst forsøk på å vise en trist skjebne til et land som ligger på et til dels glemt kontinent. Da det var de helt ulike personlighetene til hovedrollene som kunne sees på å være drivkraften i filmen, synes jeg ikke det har blitt gjort en god nok jobb med å skape et bredt nok bilde av disse karakterene. Filmen er bra den, selv om det er Hollywoods måte å fremstille et u-land på, men selv om det er en "sterk" film, blir jeg allikevel distansert fra historien i større grad enn jeg skulle ønske.

Jeg føler ikke jeg klarer helt å forklare hva jeg mener, men selv om "Blood Diamond" er en meget bra film, klarer jeg ikke å få meg til å gi den mer enn en Tommel opp. Det skal dog sies at de to øverste karakterene henger forholdsvis høyt.

No comments:

 
eXTReMe Tracker